پرش به محتوا
خانه » News » چند حقیقت در مورد الکسا که شاید برای وب مسترهای تازه کار جالب باشند!

چند حقیقت در مورد الکسا که شاید برای وب مسترهای تازه کار جالب باشند!

درود در حال جستجو در بین وبلاگ ها و وب سایت ها بودم که مطلب جالبی

رو دیدم و امیدوارم که برای شما هم مفید باشه “برگرفته شده از : sokanacademy.com ”

متأسفانه یا خوشبختانه در وب فارسی یک از نشانه‌های موفق بودن یک سایت یا وب اپلیکیشن رتبه الکسای آن است. به عبارت دیگر اگر سایتی سیاست درآمدزایی خود را بر پایه تبلیغات گذاشته باشد، می بایست تمام تلاش خود را به کار بندد تا این رتبه را تا حد ممکن نسبت به رقبایش ارتقاء دهد. اگرچه از دید برخی وب مسترهای حرفه‌ای این رتبه اصلاً Reliable نیست، اما در این مقاله قصد داریم برای آن دسته از افرادی که معیار موفقیت سایت خود را رتبه الکسای آن تلقی می‌کنند سؤالاتی را پاسخ دهیم که به ایشان در درک نحوه عملکرد Alexa کمک خواهد کرد. با وبلاگ سکان آکادمی همراه باشید.

Data Panel چیست؟
دیتا پنل الکسا نمونه‌ای از ترافیک اینترنتی است که به منظور محاسبه رنکینگ الکسا مورد استفاده قرار می گیرد. این پنل از میلیون‌های کاربر اینترنتی که یکی از ۲۵ هزار پلاگین مختلف مرورگر وب را مورد استفاده قرار می‌دهند محاسبه می گردد.

آیا الکسا مستقیماً ترافیک وب سایت را نیز محاسبه می کند؟
در پاسخ به سؤال فوق می بایست گفت آری! الکسا امکان محاسبه ترافیک را به صورت مستقیم از سایت‌هایی که اسکریپت اختصاصی الکسا را درون صفحات خود قرار داده‌اند دارا است. ترکیب دیتای به دست آمده از دیتا پنل الکسا به علاوه دیتای به دست آمده به صورت مستقیم از وب سایت‌ها این امکان را به الکسا می‌دهد تا آمار و ارقام دقیقی به کاربران ارائه دهد.

رنکینگ الکسا چگونه محاسبه می شود؟
به صورت پیش فرض، ترافیک و رنکینگ سایت بر اساس رفتار کاربران اینترنتی در دیتا پنل الکسا تعیین می شود. این رنکینگ برگرفته از ویزیتورهای غیر تکراری که در هر روز به سایت سر می‌زنند در کنار تعداد بازدید از صفحات در یک بازه زمانی سه ماهه مشخص می گردد. هر سایتی که ترکیب تعداد کاربران غیر تکراری آن + تعداد بازدید از صفحاتش بیشترین باشد، جایگاه اول را به خود اختصاص خواهد داد.

رنکینگ سایت‌ها هر چند وقت یکبار آپدیت می شود؟
هر روز

آیا السکا ساب دامین ها را هر در رنکینگ دخالت می دهد؟
رنکینگ الکسا صرفاً برای دامین اصلی سایت محاسبه خواهد شد به طور مثال sokanacademy.com و این در حالی است که رنکینگ مجزایی برای ساب فولدرها مثل sokanacademy.com/subfolder و ساب دامین ها مثل subdomain.sokanacademy.com در نظر گرفته نمی‌شود مگر آنکه از دید الکسا به عنوان بلاگ یا سایتی مجزا قابل تشخیص باشند (همچون سایت‌هایی که از طریق سرویس Blogger ایجاد شده‌اند که در این صورت سایت‌های ایجاد شده توسط بلاگر دارای رنکینگ الکسای مجزایی نسبت به سایت اصلی خواهند بود.)

تفاوت Unique Visitor با Visit های معمولی از دید الکسا چیست؟
به طور کلی منظور از Unique Visitor تعداد کاربرانی غیر تکراری است که سایتی را در یک روز مشخص می بینند. به عبارت دیگر، منظور از UV تعداد افرادی است که در یک بازه زمانی مشخص سایت شما را دیده اند و این در حالی است که این افراد اگر مجدد به سایت شما سر بزنند در آمار محاسبه نخواهند شد. در مقابل، منظور از Visit های معمولی گشت زنی در سایت است. به عبارت دیگر، اگر کاربری یک صفحه از سایت را مشاهده کند و در یک بازه زمانی نیم ساعته از اولین بازدید خود از سایت، صفحه دیگری از سایت را مشاهده کند، Visit وی فقط و فقط یک بار محاسبه خواهد شد اما اگر مشاهده صفحه پس از گذشت نیم ساعت باشد، Visit وی به صورت مجزا محاسبه خواهد شد. به طور خلاصه، اگر شما دوره آموزش مقدماتی جاوا در سکان آکادمی را در ساعت ۹ صبح مشاهده کنید و در ساعت ۹:۱۵ به صفحه دوره آموزش مقدماتی اندروید بروید، این گشت زنی شما در سکان آکادمی فقط یک Visit محاسبه خواهد شد اما اگر در ساعت ۹:۳۱ دقیقه به دوره آموزش برنامه نویسی به کودکان بروید، تعداد کل Visit های شما برابر با ۲ خواهد بود.

منظور از Pageview چیست؟
به طور کلی اگر یک صفحه از سایت شما مشاهده شود و یا رفرش شود، یک Pageview محاسبه خواهد شد و تعداد کل Pageview ها معادل است با تمامی صفحاتی از سایت شما که در یک بازه زمانی مشاهده شده یا رفرش شده اند.

اخیراً نوساناتی در رتبه های الکسا دیده شده است. آیا الگوریتم های محاسبه رنکینگ الکسا دستخوش تغییر شده اند؟
در پاسخ به سؤال فوق بایستی گفت که خیر! اما دلیل اصلی این نوسانات افزایش حجم داده‌های Data Panel الکسا به طرز قابل توجهی است و به همین دلیل است که وب مسترها تغییراتی را در رتبه الکسای خود مشاهده می کنند.

ترافیک سایت من رو به افزایش بوده است اما رتبه سایت من بدتر شده. چرا؟
سیستم رنکینگ الکسا که رتبه سایت شما را ارزیابی می‌کند نسبت به سایر سایت‌ها تعیین می شود. به عبارت دیگر، سایت الکسا وب سایت شما را نسبت به سایر سایت‌ها در کشورتان و همچنین سرتاسر دنیا تعیین می کند. برای روشن‌تر شدن این مسأله مثالی می زنیم. فرض کنیم که شما در مسابقه دو صد متر شرکت می‌کنید و رتبه سوم را به دست می آورید. روز بعد مجدد در چنین مسابقه‌ای شرکت کرده اما علیرغم اینکه سرعت شما افزایش یافته جایگاه چهارم را کسب می کنید. دلیل کسب چنین جایگاهی این است که سایر رقبا به مراتب بهتر از شما عمل کرده اند.

باتوجه به اینکه گفته می‌شود حجم دیتا پنل الکسا افزایش یافته، این افزایش حجم اطلاعات چه ارتباطی با کاربران الکسا می‌تواند داشته باشد؟
خب چنین اتفاقی خبر بسیار خوبی است. این بدان معنا است که طیف گسترده‌تری از سایت‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته و بالتبع آمار صحیح‌تری را می‌توان در اختیار کاربران الکسا قرار داد.

آیا عواملی وجود دارد که دیتای سایت ما را تحت الشعاع قرار دهد؟
سیستم الکسا به گونه‌ای پایه ریزی شده است که بدون هیچ گونه تعصبی آمار و ارقام تمامی سایت‌ها را مورد محاسبه قرار دهد اما به هر حال اتفاقاتی در دنیای وب رخ می‌دهد (به خصوص وب فارسی) که آمار الکسا را تحت تأثیر قرار می دهند. علاوه بر این، سایت‌هایی که تعداد کاربران آن‌ها از ۱۰۰۰ عدد در ماه کمتر باشد خیلی تحلیل دقیقی از آمار سایت نمی‌توانند به دست آورند. سیستم الکسا به گونه‌ای است که اگر داده‌های کافی در اختیار نداشته باشد، اصلاً تحلیل آمار را نشان نخواهد داد.

چگونه می‌توان تحلیل دقیق‌تری از آمار الکسا به دست آورد؟
بهترین راه این است که با ثبت نام در سایت الکسا و پرداخت وجه، سایت خود را اصطلاحاً Certify کرد.

آیا الکسا رنکینگ بهتری برای کاربرانی که در سایت ثبت نام کرده‌اند اختصاص می دهد؟
خیر

آیا از طریق رنکینگ الکسا سایت خاصی منتفع می شود؟
خیر. الکسا یک سرویس رنکینگی است که هیچ شرکت یا سایت خاصی از آن منتفع نمی گردد. بیش از ۱۵ سال است که کارشناسان این شرکت در تلاش برای یافتن راه کارهایی به منظور ارائه آمار دقیق به وب مسترها بوده‌اند و تمام تلاش خود را به کار بسته تا بدون هرگونه تعصب و منفعت طلبی سایت یا شرکت خاصی، وب مسترها را از آمار دقیقی مطلع سازند.

نظر شما چیست. آیا کاربران وب فارسی که اینقدر به رتبه الکسا اهمیت می دهند راه درستی را در پیش گرفته اند یا این که آمار و ارقام گوگل آنالیتیکس به مراتب Reliable تر یا «قابل اعتماد تر» است؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x